Ilmainen

Ilmainen

Polish Chamber Musicians’ Association – Kamarikonsertti

  • Maria Sławek – viulu
  • Beata Urbanek-Kalinowska – sello
  • Monika Gardon-Preinl – piano
  • Piotr Rozanski – piano
  • Grzegorz Mania – piano

Konsertin ohjelma:

  • Ignacy Waghalter – Idyll viululle ja pianolle (M. Slawek, G. Mania)
  • Ignacy Jan Paderewski – Tatra albumi op. 12 nr 1-4 piano neljälle kädelle (G. Mania, P. Rozanski)
  • Witold Lutosławski – Grave sellolle ja pianolle (B. Urbanek-Kalinowska, M. Gardon-Preinl)
  • Ignacy Jan Paderewski – Melodia viululle ja pianolle (M. Slawek, M. Gardon-Preinl)
  • Grzegorz Fitelberg – Masurkka viululle ja pianolle (M. Slawek, P. Rozanski)

– väliaika –

  • Andrzej Panufnik – Pianotrio (M. Slawek, B. Urbanek-Kalinowska, M. Gardon-Preinl)
  • Leopold Różycki – Nokturni fis-molli op. 30 nr 2 sellolle ja pianolle (B. Urbanek-Kalinowska, P. Rozanski)
  • Juliusz Zarębski – Galicjalaiset tanssit op. 2 nr 1-3 pianolle neljälle kädelle (G. Mania, P. Rozanski)
  • Zygmunt Stojowski – Romance Sans Paroles sellolle ja pianolle (B. Urbanek-Kalinowska, M. Gardon-Preinl)
  • Karol Szymanowski – Tanssi baletista ”Harnasie” viululle ja pianolle (M. Slawek, G. Mania)

Taiteilijaesittelyt:

Maria Sławek

Puolalainen viulisti, solisti ja kamarimuusikko. On esiintynyt monilla puolalaisilla ja kansainvälisillä lavoilla. On esiintynyt festivaaleilla: Wawel pimenevässä illassa Krakovassa, Musiikki Vanhassa Krakossa, Mozartiana Gdańskissa, Festival Internacional de Musique de chambre en Charente Ranskassa, “Emanacje”-festivaali (järjestetty Krzysztof Pendereckin Euroopan Musiikkikeskuksen toimesta), Kesäkontertit Grochowskan kadulla (järjestetty Sinfonia Varsovian toimesta) ja Kansainvälinen Nykymusiikin Festivaali Varsovalainen syksy. On esiintynyt monessa kaupungissa Puolassa, lisäksi Saksassa, Israelissa, Italiassa, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Brasiliassa, Belgiassa, Ukrainassa ja Yhdysvalloissa.

Vuodesta 2007 muodostaa dueton pianistin Piotr Różańskin kanssa. Vuonna 2012 julkaistiin heidän debyyttilevynsä Robert Schumanin ja Sergiusz Prokofievin sonaateilla toimitettu konserttijulkaisujen toimisto “Castellon” toimesta. Vuonna 2015 ilmestyi seuraava kaksikon levy, jolle nauhoitettiin Mieczysław Weinbergin kappaleita viululle ja pianolle. Levy ilmestyi levy-yhtiö CD Accordin julkaisemana ja Puolan Toisen Valtiollisen Radiokanavan sponsoroimana.

Vuodesta 2009 muodostaa ainutlaatuisen jousisekstetin yhdessä parhaiden oman ikäpolvensa puolalaisten muusikkojen kanssa: Anna Maria Staśkiewicz, Katarzyna Budnik, Artur Rozmysłowicz, Marcin Zdunik ja Rafał Kwiatkowski.

Maria Sławekin nauhoituksia on esitetty Puolan Valtiollisessa Radiossa sekä suorana lähetyksenä Witold Lutosławskin studiosta että Kuninkaanlinnasta Varsovassa, sekä molempien levyjen nauhoitteiden esittämisen muodossa.

Maria Sławek sai vuonna 2007 maestro Jerzy Katlewiczin palkinnon, joka myönnetään parhaimmille Krakovan Musiikkiakatemian opiskelijoille. Sławek sai vuosina 2010 ja 2013 Kulttuuri- ja kansallisperintöministeriön stipendin. Vuonna 2011 hän sai Krakovan Kaupungin Presidentin stipendin nuorille kulttuurintekijöille, voitti myös The Georg Solti Foundationin palkinnon.

Maria Sławek kouluttautui huippumuusikkojen Wiesław Kwaśnyn ja Dora Schwarzbergin johdolla. Kehitti taitojaan myös Kaja Danczowskan, Maxim Vengerovin sekä Wanda Wiłkomirskan alaisuudessa. Vuodesta 2011 Sławek toimii luennoitsijana Krakovan Musiikkiakatemiassa, jossa työskentelee assistenttina. Samassa oppilaitoksessa hän sai musiikitaiteen tohtorin arvonimen vuonna 2015.

Artisti soittaa Charles Francois Grand -soittimella, joka on valmistettu Nicola Lupot’n työpajalla (Pariisi 1817).

 

Beata Urbanek-Kalinowska

Sellisti, joka valmistui kunniamaininnalla Krakovan Musiikkiakatemiasta Zdzisław Łapinskin luokasta (2004). Hän sai Diplôme Supériur d’Enseignement – A l’unanmité Ecole Normale de Musique de Paris Alfred Cortot, Paul Julienin luokassa (2005).Vuonna 2008 hän valmistui jatkokoulutuksesta Solistenklasse Staatliche Hochschule für Musik Stuttgartissa Peter Buckin luokassa (Melos Quartet). Urbanek-Kalinowska on assistenttina vuodesta 2007 Krakovan Musiikkiakatemian Kamarimusiikin Tiedekunnassa. Vuonna 2012 hän sai taiteen tohtorin arvon. Hän saavutti ylemmän tohtorin arvon vuonna 2017.

On osa vuonna 2014 muodostettua Messages Quartetia. Urbanek-Kalinowska toimii sellojen konserttimestarina Beethovenin Akatemian Orkesterin, jossa hän on ollut sellistien johtajana ryhmän olemassaolon alusta alkaen. Hän on voittanut palkintoja kilpailuissa: toinen sija ja erikoispalkinto “Shostakovich Prize” Toisessa Kansainvälisessä Kamarimusiikin Kilpailussa Plovdivissä Bulgariassa (Messages Quartetin kanssa vuonna 2015), kolmas sija Neljännessä Kansainvälisessä Kamarimusiikin Johannes Brahmsin kilpailussa Gdańskissa (2006), erikoispalkinto “Bräuer Optik Spezial preis für Kammermusik” XII Internationales Klassikfestival Allgäussa Saksassa (2005), ensimmäinen sija Krzysztof Penderecki kappaleiden tulkintakilpailussa sellosolisteille, Krakovan Musiikkiakatemia (2003). Osallistui mestarikursseille, muun muassa: Krzysztof Pendereckin, Stanisław Firlejn, Angelika Majn, Peter Buckin, Christian Eulerin, Marco Ylösen, Ralf Gothónin ja Arvid Engergardin johdolla.

Urbanek-Kalinowska esiintyy festivaaleilla kotimaassaan ja ulkomailla. Nigel Kennedy, jonka kanssa hän tekee yhteistyötä vuodesta 2010, hänen kanssaan Urbanek-Kalinowska nauhoitti SONY Classicalille levyn – The New Four Seasons. Vuonna 2018 levytti Warner Classicsille uusimmalle N. Kennedyn levylle – Kennedy meets Gershwin. Duettona viulistin kanssa soittaa kaksiäänisiä Bachin inventioita. Urbanek-Kalinowska on esiintynyt parhaimmissa konserttisaleissa Saksassa, Iso-Britanniassa, Ranskassa ja Sveitsissä. On tehnyt yhteistyötä vierailevana sellojen konserttimestarina seuraavien orkesterien kanssa. Russische Kammerphilharmonie St. Petersburg, Oberösterreichische Jugendsinfonieochester, Capella Gedanensis, Orchestre Philharmonique de Nice sekä kamariorkestereiden Moskovassa ja Liettuassa. On levyttänyt myös levy-yhtiö DUX’lle: Messages Quartet – Szymon Laks String Quartets (2017), Violoncello Totale (2016), Polish Cello Music (2013), Krakovan Musiikkiakatemialle Marek Stachowskin musiikilla (2006 ja 2016) ja muita. Hän sai stipendin ohjelmasta “Nuori Puola”, Puolan Kulttuuri- ja kansallisperintöministeriön stipendin, Zygmunt Zaleskin säätiön, Krakovan Ystävien Yhteisön Chicagosta, Wrocławin ja Krakovan Kaupungin Itsehallinolta.

 

Monika Gardoń-Preinl

Pianisti. Hän aloitti musiikin opiskelun neljävuotiaana. Vuonna 1991 hän valmistui professori Stefan Wojtasin luokasta Krakovan Musiikkiakatemiasta. Osallistui useisiin kilpailuihin; ensiksi oppilaille, sitten opiskelijoille, saavuttaen palkintoja (muun muassa Stendhallin Säätiön kilpailussa, Chopinin kilpailuissa Darmstadissa ja Getyndassa) sekä mestarikursseilla nuorille pianisteille (Rudolf Kehrerin johdolla Weimarissa ja Rudolf Buchbinderin johdolla Zürichissa. Preinl on konsertoinut kotimaassaan sekä ulkomailla (muun muassa soittamalla pianokonsertteja yhdessä orkesterin kanssa).

Valmistumisen jälkeen teki yhteistyösopimuksen Krakovan Musiikkiakatemian kanssa, missä hän on adjunktina Kamarimusiikin Tiedekunnassa sekä Krakovan Toisen Asteen Valtiollisen Musiikkikoulussa lehtorina. Vuonna 2013 Preinl saavutti korkeamman tohtorin arvon. Toimii sekä esiintyjänä että pedagogina, osallistumalla konsertteihin, mestarikursseille, katselemuksissa ja kilpailuissa. Palkittu lukuisilla diplomeilla ja palkinnoilla ansiokkaasta säestyksestä. Preinl on saanut valtiollisia kunniamainintoja työpanoksestaan taiteen kehittämiseen. Esiintyy solistien kanssa sekä kotimaassaan että ulkomailla. Jatkuvasti laajentaa omaa kamarimusiikin repertuaariaan.

 

Piotr Różański

Różański valmistui kandidaatiksi professori Katarzyna Popowa-Zydrońin luokassa ja maisteriksi Ewą Bukowskan luokassa Krakovan Musiikkiakatemiassa. Opiskeli kamarimusiikkia viisi vuotta professori Janina Romańska-Wernerin johdolla. Vuonna 2014 Różański sai taiteen tohtorin arvo. Nykyään toimii assistenttina Krakovan Musiikkiakatemiassa pianonsoiton osastolla sekä pianonsoiton opettajana Frederic Chopinin Valtiollisessa Toiseen Asteen Musiikkikoulussa Krakovassa.

Piotr Różański on saavuttanut palkintoja lukuisissa pianokilpailuissa, sekä Puolan kansallisissa että ulkomaisissa (muun muassa XXXVIII Puolan kansallisessa Frederic Chopinin Pianokilpailussa Varsovassa vuonna 2006 – 1. palkinto, YAMAHA-säätiön Pianokilpailussa Gdańskissa 2008 – 1. palkinto). Różański on myös semifinalisti Piano e-Competitionissa Minneapoliksessa vuodelta 2009, Euroradion Kilpailussa Bratislavassa Puolan edustajana vuonna 2009 sekä Johannes Brahmsin Kilpailussa Pörtschachissa vuonna 2011.

Różański on konsertoinut Puolassa, Tshekissä, Yhdysvalloissa, Sveitsissä, Saksassa, Ranskassa, Iso-Britanniassa ja Liettuassa. Kamarimuusikkona tehnyt yhteistyötä muun muassa Kaja Danczowskan, Piotr Reichertin, Marcin Zdunikin, Robert Kabaran, Piotr Laton, Jacek Ozikowskin, Milena Kędran, Aleksandra Lelekin, Grzegorz Manian ja Agata Kuczin kanssa. Różański on esiintynyt seuraavilla festivaaleilla: “Winners and Masters”, “Chopin ja hänen Eurooppansa”, “Łodzin Filharmonian Premia”, “Wawel pimenevässä illassa”, “Musiikkia kesällä”, “Mozartiana”, “Musiikkia Vanhassa Krakovassa”, “Emanacje”, Nuorten Musiikkikilpailujen Voittajien Festivaalilla, Chopinin Festivaalilla Duszniki-Zdrójssa, Ludvig van Beethovenin Pääsiäisfestivaalilla. On osallistunut lukuisille mestarikursseille muun muassa Eugene Indijcin, Dina Yoffen, Aleksei Orłowieckin, Paul Badur-Skodan, Joaquin Sorianon, Thomas Ungarin tai Eleanor Wongin johdolla.

Vuodesta 2007 soittaa duetossa viulisti Maria Sławekin kanssa. Vuonna 2012 julkaistiin heidän debyyttilevynsä Robert Schumanin ja Sergiusz Prokofievin sonaateilla toimitettu konserttijulkaisujen toimisto “Castellon” toimesta. Vuonna 2015 ilmestyi seuraava kaksikon levy, jolle nauhoitettiin Mieczysław Weinbergin kappaleita viululle ja pianolle. Levy ilmestyi levy-yhtiö CD Accordin julkaisemana.

Piotr Różański on voittanut muutamia kamarimusiikkikilpailujen palkintoja, muun muassa Kansainvälisen Kamarimusiikin Kilpailun Łódzissa ja Kansainvälinessä Henkilökohtaisten Musiikkitaitojen Kilpailussa Kiovassa vuonna 2010. Hän on myös ollut palkittu moneen kertaan ansiokkaasta säestyksestä (Dąbrowa Górnicza, vuonna 2010, Żywiec, vuonna 2014, Nowy Targ, vuonna 2016, Skierniewice, vuonna 2016 ja Ostrava, vuonna 2017).

Różański on luennoinut tiedekonferensseilla muun muassa Kansainvälisellä tiedekonferenssilla “Pysyä itselleen uskollisena – Andrzej Panufnik ja maastamuuttaneet säveltäjät”, (Krakova, vuonna 2014), Puolan Kansallisella tiedekonferenssilla “Kulttuuri ja sen kehitys sekä yhtyemusisointi ja muutokset taidekoulutuksessa” (Dobczyce, vuonna 2015); IV Puolan kansallinella tiedekonferenssilla “Musiikkikoulutuksen konteksti. Musiikki lasten ja nuorten kasvatuksessa” (Łódź, vuonna 2016), II Puolan kansallisella tiedekonferenssilla “Kulttuurin kontekstit, opetuksen kontekstit. Taidekoulutuksen haasteet” (Dobczyce, vuonna 2016). Hän on kirjoittanut muutamia artikkeleita ja monografian.

Piotr Różański on saanut seuraavat stipendit: “Sapere Auso”- säätiön, Kulttuuri- ja kansallisperintöministeriön sekä Krakovan Kaupungin Presidentin stipendin.

 

Grzegorz Mania

Mania valmistui kunniamaininnalla pianonsoiton opinnoista professori Stefan Wojtasin johdolla Krakovan Musiikkiakatemiasta ja samanaikaisesti valmistui oikeustieteiden tiedekunnasta Jagiełłon Yliopistosta Krakovassa. Vuonna 2017 hän sai oikeustieteiden tohtorin arvon musiikin tekijänoikeuksien eteen tekemästä työstään, jota hän valmisteli korkeamman tohtorin Janusz Bartin alaisuudessa. Mania valmistui myös kunniamaininnalla pianonsoiton opinnoista Guildhall School of Music and Drama Lontoossa, missä hän opiskeli professori Martina Roscon, professori Charles Owenin sekä professori Caroline Palmerin johdolla.

Solistina ja kamarimuusikkona hän on esiintynyt sekä Puolassa että ulkomailla, konsertoimalla muun muassa Krakovan Filharmoniassa, Zielona Góran Filharmoniassa, Puolan Kansallisen Radion Sinfoniaorkesterissa, St. Martin in the Fields Lontoossa, sekä Hanoin Operassa että Konservatoriossa Vietnamissa. Mania on esiintynyt muun muassa seuraavilla festivaaleilla: “Emanacje” ja Felix Mendelssohnin Musiikkipäivillä. Konsertoi säännöllisesti Iso-Britanniassa, esittämällä sekä soolo- että kamarimusiikkirepertuaariaan. Hän on lisäksi konsertoinut Ranskassa, Norjassa, Saksassa, Itävallassa, Italiassa, Islannissa, Israelissa ja Yhdysvalloissa.

Mania on osallistunut rakennustyöpajoihin ja mestariluokkien johtamisessa muun muassa yhdessä Krzysztof Śmietanan, Wiesław Kwaśnyn, Peter S. Buckin, Anthony Spirin, Triem Altenbergin, Jerome Rosen, Wolfgang Redikin, Ewa Bukojemskan, Alisdair Beatsonin, Carole Presslandin, Victor Rosenbaumin ja Kaja Danczowskan kanssa. Hän osallistui Kansainvälisille Kamarimusiikin Kursseille Puławyssa (vuosina 2003-2005) ja oli finalistina kansainvälisissä solisti- ja kamarimusiikin kilpailuissa. Mania on kokenut ja monipuolinen muusikko-kamarimuusikko ja palkittu musiikkisoitinten kilpailujen säestäjänä. On tehnyt yhteistyötä monien mahtavien solistien kanssa, ja yhdessä Piotr Różańskin kanssa muodostaa Zarębski Piano Duon.

Mania on osallistunut useisiin tiedekonfereisseihin, on kirjoittanut yksin ja yhteistyössä lukuisia artikkeleita ja oikeustieteeseen liittyvää, sekä toiminut yhtenä tekijänä tekijänoikeuksien käsikirjassa taidekoulujen opettajille. Nykyään toimii pianonsoitonopettajana, säestäjänä, ja samanaikaisesti toimii oikeusneuvojana yhteistyössä Krakovan Asianajaryhmän kanssa. Mania on myös yksi Puolan Kamarimuusikkojen Yhteisön perustajista. Hän on koordinoinut lukuisia kansallisia ja kansainvälisiä projekteja, muun muassa nuorien vaihto-opiskelun, konserttikiertueen ja festivaalien järjestämistä, kilpailujen ja tiedekonfereissien järjestämistä. Vuonna 2018 hän sai Vähä-Puolan voivodikunnan Ars Quaerendi- palkinnon erityisestä työstä kulttuurin kehittämisen ja markkinoinnin ansiosta.